meer www.kindia.nl dingen - Reisverslag uit Trichy, India van nettie - WaarBenJij.nu meer www.kindia.nl dingen - Reisverslag uit Trichy, India van nettie - WaarBenJij.nu

meer www.kindia.nl dingen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg nettie

18 Januari 2008 | India, Trichy

De ochtend na het grote "dankfeest" nemen we afscheid van Boys Home. We gaan naar Djwala Home waar Hans en Sonja nu ook zijn. Gehandicapte meisjes en vrouwen wonen daar, krijgen les op hun eigen niveau en ze maken dingen. Inmiddels maken ze sieraden waarvan we er een aantal in Nederland willen gaan verkopen. We gaan een eindje met ze wandelen in de buurt. Hoewel het in Pondi is, lijkt de buurt toch heel erg op een dorp met zandpadjes en hutjes met rieten daken. Voor de deur zijn de huisvrouwen bezig kleurige patronen te tekenen op de grond. Ze doen dat met gemalen krijt, zout en kleurige poedertjes. Jammergenoeg weet ik nog niet hoe ik foto's van mijn schijfjes bij kan voegen hier. Wellicht de komende dagen.
Om een uur of elf vertrekken we naar JET in Nainar Palayam. Het is een paar uur rijden, maar ook hier kijk ik weer mijn ogen uit. We komen hele troepen aapjes tegen.
Op JET worden we (alweer met een dikke, geurige bloemenslinger) ontvangen door Raja en Josephine, en de ouders van Raja die tien jaar geleden begonnen zijn met het "verzamelen" van de verstoten, gehandicapte kindjes. Natuurlijk weer eten en drinken als welkom. 's Middags spelen we met de kinderen (met volleyballen in een kringetje val ik op mijn billen, reuze pret voor ze !!!)

De volgende dag worden de kinderen opgehaald door hun familie. Deze hele week is het Pongalfeest in deze buurt. De precieze betekenis weet ik niet maar het lijkt een beetje op grote schoonmaak; maandag alle ouwe troep verbranden, dinsdag mooi maken (bijvoorbeeld extra mooie krijttekeningen voor de deur), woensdag het vee versieren, opschilderen en lekkere hapjes geven, donderdag mensen klappen en zingen.
We worden door Raja meegenomen naar zijn buurman en vriend. Weer eten en drinken natuurlijk en dan klimt buurman (die rijke boer blijkt te zijn) op handen en voeten een kokospalm in en kapt tig kokosnoten. Vervolgens mogen we mee over zijn landerijen. Hij verbouwt bananen, zonnebloemen, katoen, kalebas, kruiden, rijst. Op de rijstvelden zijn vier mensen aan het werk. Annemieke vraagt of ze naar ze toe mag om foto's te maken. Ik er achteraan natuurlijk. Je zakt zo'n beetje tot je kuiten in de blub. Waar ze mee bezig zijn blijkt wieden te zijn, niet-rijstplantjes en teveel rijstplantjes worden met wortel en al eruit getrokken en teruggestopt diep in de modder. Ik kan het nu ook, maar volgens mij ben ik niet snel genoeg voor hen.
Terug bij het huis krijgen we allemaal een verse kokosnoot om leeg te drinken. Een noot zit helemaal vol met blank, niet erg sterk smakend sap. Lekker en fris! Het vruchtvlees is heel dun en glibberig en smaakt helemaal niet naar de kokos die ik gewend ben.

Zes kindjes hebben helemaal geen familie meer dus die gaan voor Pongal niet naar huis, blijven op JET. Met hen gaan we viltbolletjes maken. Lekker kliederen met warm water, zeep en vilt. Na een poosje hebben ze het in de gaten en hebben we een bakje vol vilten kralen. We maken er armbandjes van, gecombineerd met kralen die ik gekocht had.
In de namiddag gaan we met de kids de markt op. Dat deden Raja en Josefien eigenlijk nooit met ze. Ze genieten ervan! en wij ook!! Raja koop sugar kane en als we weer thuis zijn gaan we lekker de rietsuiker opeten. Schil losscheuren met je tanden, eraf trekken tot het binnenste helemaal bloot komt, hap eraf nemen, de superzoete suiker eruit kauwen en dan de vezels uitspugen.MMMMHHHHMMMMM.
's Avonds als de kinderen slapen worden Annemieke en ik door Josefien met henna beschilderd op onze handen. Annemieke heel erg: twee buitenkanten en een binnenkant, ik laat alleen mijn linkerbuitenkant versieren. Dan slapen want morgen gaan we naar Trichy. Annemieke naar bevriende familie, Nettie terug naar de groep.

  • 18 Januari 2008 - 07:18

    Anita:

    Hoi Nettie,
    Heb weer genoten van je verhaal. Je hebt waarschijnlijk al heeel veeel foto's gemaakt. Gaat het goed met de camera ?
    Ik wacht op je volgende verslag !
    Heel veel plezier, liefs

    Anita

  • 18 Januari 2008 - 08:26

    Corry:

    Hoi Nettie
    Wat een belevenis!!! en nu terug naar de groep,ik hoop dat je nog veel plezier mag hebben ,geniet er van!!!
    groetjes Corry

  • 19 Januari 2008 - 10:45

    Bart:

    Hoi Nettie,

    Mooi verhaal!
    Kan ik je op weg helpen met het overzetten van je plaatjes?
    Heb je de usb kabel van je camera meegenomen?

    Groetjes en dikke knuffel,

    Noor, Nienke, Floortje en Bart

  • 20 Januari 2008 - 09:41

    Theo:

    Hoi Nettie,
    Veel plezier, ik heb je verhalen gelezen.
    Groeten Theo

  • 20 Januari 2008 - 13:05

    Jan:

    hoi Nettie, we zijn gisteren veilig teruggekeerd na een zeer vermoeiende 32 urige reis met veel vertraging en vlucht annulering enz. Hoop dat het nog geweldig met je gaat en dat de reis en indrukken niet te veel voor je worden. Ik heb moeite om hier mijn draai te vinden, nog heel veel plezier daar.
    Groeten.

  • 20 Januari 2008 - 17:15

    Anamika Akka:

    Ha die Nettie,

    Ook ik ben dus veilig na een hele lange en zware reis thuis gekomen. Voel me goed, wat moe en draaierig en natuurlijk mis ik de kids en India heel erg. Jij mag er nog 2 weekjes lekker genieten. Pas goed op jezelf, geniet ervan en de groetjes aan de rest van de groep.

    Groetjes, Anamika Akka

  • 20 Januari 2008 - 20:02

    Margot:

    Volgens mij genieten jullie volop daar met z'n allemalen! Ik ben zeer benieuwd naar je plaatjes en ook een plaatje van jou in India!

    x
    Margot

  • 22 Januari 2008 - 22:05

    De Tandarts:

    Ha, die Nettie. Lees je verslagen met grote belangstelling. Ik zie dat je je gebit daar aan grote gevaren blootstelt; vreemd en pittig eten met veel peper erin. Is niet goed voor je vullinkjes (smelten). Ik wacht je komst met grote belangstelling af. Heb reeds wat extra lood ingeslagen. Komt financieel ook leuk uit voor mij want ik ga in mei op vakantie. Groetjes,
    J.Wolf

  • 23 Januari 2008 - 11:42

    Rina Van Der Linden:

    Hoi Nettie,
    Nu voor het eerst van je avonturen gelezen. Wel heel erg de moeite waard. Wist je dat je daar met het Ponja feest was of was dit een toevalstreffer van vallen met je neus in de boter? Ik hoop dat je alle dingen kunt doen die je van plan was en ben erg benieuwd naar je foto's. Nog veel genieten, nu met de groep/reisgezelschap?
    Nog heel veel plezier en genieten van alles wat je ziet en meemaakt.
    Rina

  • 23 Januari 2008 - 14:25

    Sonja:

    Hoi Nettie,
    Zo te horen heb je het goed naar je zin daar! Leuk om zo mee telezen naar wat je daar allemaal beleeft. Doe de groetjes aan Annemieke van mij. Enne het wordt een ......meisje!
    Groetjes Sonja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Trichy

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 December 2010

Al lang weer thuis

30 Januari 2008

Mahabalipuram Oostkust

28 Januari 2008

Naar de kust

28 Januari 2008

Speciaal niet voor allemaal

26 Januari 2008

Van Tamil Nadu naar Kerala
nettie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 34952

Voorgaande reizen:

16 Januari 2011 - 30 Januari 2011

Opnieuw naar India ! Naar JET !

11 Januari 2008 - 03 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: