Mahabalipuram Oostkust - Reisverslag uit Mahabalipuram, India van nettie - WaarBenJij.nu Mahabalipuram Oostkust - Reisverslag uit Mahabalipuram, India van nettie - WaarBenJij.nu

Mahabalipuram Oostkust

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg nettie

30 Januari 2008 | India, Mahabalipuram

ff spieken waar ik was. Oh jee, aan de westkust nog in Cochin. We bezoeken er de Joodse synagoge, de Engelse Francis Church en het Dutch Palace. Ik vind die allemaal niet zo indrukwekkend, er wordt hier niet zoveel aan onderhoud gedaan. We mogen in het Dutch Palace geen foto's maken. Het is bovendien helemaal geen Hollands paleis, maar een Portugees. Het enige wat er dutch aan is, is dat het honderd jaar na de bouw door de Hollanders is gerestaureerd. Het bevat hele mooie wandschilderingen van vele Indiase goden, waarvan ik er inmiddels nog maar een paar kan onthouden. Brahma, Shiva, Ganesha (zoon van Shiva), Krishna (verschijning van Shiva). Dat is wel een ondeugend heerschap, verzamelt allemaal gopi's om zich heen die hem strelen en verwennen. Hij doet dat ook bij hen met zijn acht handen en zijn twee voeten.
De authentieke manier van vissen hier in Cochin is een oud Chinese methode, ziet er een beetje Flintstone-achtig uit. Aan het eind van een soort houten looppad vanaf de kust hangt een net van ca. 10x10m aan houten balken. Dat wordt steeds op de bodem neergelaten en vervolgens met touwen, verzwaard met stenen, weer omhooggetrokken door een man of vijf. Tijdens dat wij stonden te kijken werd er niet zoveel gevangen, ongeveer tien visjes per keer per vissersteam.

De volgende dag vertrekken we naar de backwaters. Een soort heeeeeel groot natuurlijk Giethoorn, in het achterland vlak achter de zeekust. De mensen leven er op, met en van het water. De boottocht naar ons hotel/resort, ook op een piepklein eilandje, is fantastisch op een boot waar je ook op zou kunnen logeren.De volgende dag hebben we ook een tocht gemaakt op een boot die de mensen zelf gebruiken en voortbewogen wordt met een enorme bamboepaal. Daardoor konden we ook in de kleine water"steegjes" en bij de mensen in de achtertuin gluren. Zo ongeveer moet het paradijs eruit gezien hebben. (Hoewel de mensen zelf daar inmiddels anders over denken waarschijnlijk. Ik zag er ook motoren in de tuin geparkeerd staan)

Vrijdag reizen we naar Kovalam, bijna in het zuiden, nog aan de oostkust van Kerala, Zuid-India. Het is heel toeristisch daar. De westerlingen komen er voornamelijk lekker vis eten in de talloze restaurants en aan het strand liggen. De jongemannen van het dorp komen er om vrouwenvlees te bekijken. De autochtone mensen badderen met hun kleren aan. Rob en Ginny en ik vinden dat geluiwammes maar niks. We lopen de volgende dag om de vuurtoren heen naar de volgende baai en daar lijkt de tijd wel honderd jaar terug te zijn gedraaid. Hutjes waar maar net een persoon in past, vele boten, vissers die hun netten boeten, vrouwen die vis kopen, klaar maken. We voelen ons niet erg op ons gemak, we worden nogal vijandig bekeken naar ons gevoel.

De volgende dag acht uren in de bus naar Madurai. Het landschap, richting binnenland, is nog wel groen maar best saai. Er lopen enorme kuddes geiten, soms wel van honderden beesten, met hun herders te sjokken. Ze worden gehouden voor hun vlees, niet voor hun melk. Die wordt nauwelijks gedronken, ook geen kaas van gemaakt.
's Avonds gaan we meteen naar de Meenakshitempel en maken de ceremonie mee van Shiva die naar de slaapkamer van zijn echtgenote wordt gebracht. Veel hindu's komen ernaar toe en brengen offers (meestal fruit).
De volgende dag worden we met fietsriksjas door de stad gereden (ieder in een). We mogen weer overal binnen kijken en zien een weverij en een pottenmakerij, diverse markten. Je moet daarbij bedenken dat Madurai een miljoenenstad is, het lijkt echter steeds of je in een dorpje rondloopt.

Dinsdag 29 jan. met de trein (acht uren op een klein plekje onbeweeglijk zitten)naar Mahabalipuram.
Vandaag woensdag hebben Ruud en ik met een gids een fietstocht gemaakt in de omgeving en weer binnenkijken natuurlijk, bij een steenhouwerij deze keer. En ik heb geholpen bij het vouwen van een afdakje, dat doen ze hier van bladeren van de kokospalm. Pfoe .. ik ben weer helemaal bij nu.

Doeg.

• 30 Januari 2008 - 17:23

Anamika Akka:

Ha die Nettie,

Mahabalipuram alweer.....de tijd vliegt he. Ben benieuwd wat je de laatste dagen nog gaat doen. Geniet er nog even van he! En ik kijk er ondertussen erg naar uit om je maandag weer te zien.

Tot gauw!

• 30 Januari 2008 - 19:32

Jan:

wat een mooie verhalen en foto's. Je wilt toch ook gewoon blijven of niet? De eerste dagen lijkt zo'n vakantie eindeloos en de laatste dagen pas begonnen. Pas op voor het weer wennen hier, het kost me nu al weer 2 weken en ik ben er nog niet en al weer weg a.s. zaterdag. Bewaar je nog wat verhalen enzo voor mij als ik weer terug ben op 16/2?
    Geniet er nog ff van.

• 30 Januari 2008 - 19:56

Dirk Bone:

Hoi Nettie,

Volgens mij heb je het daar ontzettend naar je zin(gehad). Veel indrukken op doen en veel mensen blij maken.
    Geniet er nog van en kom weer heel terug want we beginnen je al te missen.

Dirk

• 30 Januari 2008 - 19:57

Wietse En Margot:

Hey Snettiesch,

Je hebt alweer een hoop beleefd sinds een half weekje. Ons weekje Lapland is nu op de helft en het is hier WIT! De kou valt mee: tussen 0 en -23. Maar zelfs die -23 is goed te doen.
    Vandaag zijn we met de rendieren een tocht gaan maken en morgen gaan we met de honden op pad.

Veel plezier nog in de laatste halve week en tot zondag!

Dikke kus, W&M

• 03 Februari 2008 - 11:42

Janny:

Kan nog net je laatste bericht uit India lezen, heb ook genoten van alle eerdere berichten. Morgen ben je weer in koud Nederland. verheug me op je verdere verhalen en foto's. Tot gauw!

• 05 Februari 2008 - 14:38

Rina :

Hoi Nettie,
    Zonet je laatste indrukwekkende berichten gelezen en wat foto's gezien. Wel een overweldigende wereld, en zeer kleurrijk. Maar, overal elektriciteitsdraden bovengronds, dat er nooit iets ergs gebeurd. Ongelooflijk.
    Je bent inmiddels terug, misschien dat je eens een avond kunt organiseren om al je verhalen kwijt te kunnen vergezeld van een mooie powerpoint presentatie van de foto's
    Rust maar lekker uit en trek maar een extra trui aan, ook al is het hier niet zo koud.
    Groet van Rina

• 01 April 2010 - 19:38

Han Kruit:

Leuk verhaal Nettie, zo leer je nog eens wat over een andere cultuur. De foto's zij erg mooi. Het lijkt wel een vakantie, zo'n mooi land dat het is. Volgens mij krijg je niet vaak een kans om zo'n land te bezoeken. Leuk hoor. Alleen jammer dat je zo vijandig bekeken werd in Kovalam. Han